Polski potentat na rynku budowlanym przejął 92,78% udziałów w Przedsiębiorstwie Budownictwa Specjalistycznego “Transkol”, realizując wcześniejsze zapowiedzi dotyczące budowy segmentu budownictwa kolejowego. Wartość transakcji opiewa na 77,5 mln zł. Choć skala działalności przejętej spółki nie jest duża, posiada ona niezbędne konsekwencje, a także sprzęt.
W tym roku Mirbud, dynamicznie rozwijający się generalny wykonawca z polskim kapitałem, obecny w niemal wszystkich segmentach budownictwa, zrealizował podwyższenie kapitału poprzez emisję akcji o wartości 200 mln zł w celu wejścia na rynek budownictwa kolejowego. Oznacza to istotną dywersyfikację biznesu spółki, która dziś realizuje głównie kontrakty drogowe – jest jednym z wiodących wykonawców inwestycji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Pomimo zastoju inwestycyjnego, obserwowanego w ostatnich latach za sprawą blokad wypłaty środków unijnych dla Polski przez Komisję Europejską pod koniec rządów Prawa i Sprawiedliwości, Mirbud uważa rynek inwestycji kolejowy za wysoce perspektywiczny. W średnim okresie duże projekty w tym obszarze zostaną zrealizowane w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
W realizację tego celu wpisuje się zrealizowane właśnie przejęcie 92,8% udziałów w Przedsiębiorstwie Budownictwa Specjalistycznego “Transkol” z siedzibą w Kielcach za 77,5 mln zł. Wraz z umorzeniem akcji własnych spółki udziały Mirbudu sięgną 99,8%. Transkol w 1991 roku. Specjalizuje się w budowie, modernizacji i remontach szlaków, stacji i bocznic kolejowych. Choć skala jej działalności jest stosunkowo nieduża (w 2023 roku przychody ze sprzedaży wyniosły niespełna 45 mln zł, zaś wartość aktywów – 70 mln zł), posiada niezbędne kompetencje, a także sprzęt. Dzięki temu Mirbud będzie mógł śmielej wejść na rynek budownictwa kolejowego. Będzie to wymagało przeprowadzenia pełnej integracji Transkolu z grupą kapitałową Mirbud.
Fakt, iż wartość akwizycji jest znacznie mniejsza niż skala podwyższenia kapitału w wyniku emisji akcji, może oznaczać, że przejęcie Transkolu nie jest ostatnim, jakie zrealizuje w średnim okresie Mirbud na rynku budownictwa kolejowego. Skierniewicki potentat przejął wcześniej 10% udziałów w notowanym na warszawskim parkiecie Torpolu, którego największym akcjonariuszem jest obecnie Centralny Port Komunikacyjny i wprowadził swoją przedstawicielkę do rady nadzorczej spółki. Reakcja rynku kapitałowego na informację o przejęciu Transkolu była bardzo entuzjastyczna – akcje Mirbudu drożały dziś rano nawet ok. 8%.
Wydaje się, że długoterminowo budownictwo kolejowe jest jeszcze bardziej perspektywiczne aniżeli w średnim okresie. Z jednej strony portfele kontraktów wiodących dotychczas na rynku inwestycji kolejowych graczy (Budimex, Torpol, Trakcja, ZUE) już wkrótce mogą zostać wypełnione zamówieniami w satysfakcjonującym ich stopniu. Otworzy to w oczywisty sposób przestrzeń dla innych podmiotów, takich jak właśnie Mirbud. Z drugiej strony jeszcze w tej dekadzie powinna rozpocząć się budowa nowych linii kolejowych w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego. Ryzykiem w budownictwie kolejowym w Polsce jest jednak cykliczność rynku – w ostatnich kilkunastu latach zawsze na przełomie poszczególnych perspektyw finansowych Unii Europejskiej miał miejsce zastój inwestycyjny.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.